Ostematrix.....bukan sekadar kalsium...




Salam dan selamat petang semua....

Ini la dia ostematrix bukan sekadar kalsium...bila sebut pasal kalsium ni teringat saya pada mak saya ...saya ada 8 beradik kesemuanya...zaman mak saya dulu masa amat la susah nak dapatkan supplement2 macam yang ada sekarang ni...sebab tu setiap kali mak mengandung dan bersalin ada je gigi patah tak cukup kalsium.sakit sendi dan sembelit..sedih memang sedih...itu lah pengorbanan seorg ibu......malah lebih dari itu...dan mak saya selalu pesan masa muda ni la nak kena jaga...bila semua gigi dah tak de dan bila sakit sana sakit sini semua duit dah tak berguna....

Sebab tu sekarang saya memang amalkan supplement shaklee termasuklah Kalsium Shaklee iaitu ostematrix sbb saya sayangkan gigi, sendi dan saya amat sayangkan kesihatan...ye la sape nak sakit kan...




Saya Amalkan 4 biji ostematrix setiap hari...tapi kalau saya dah minum esp hari tu saya ambil 2 biji sahaja ;)...dan ostematrix ni la yang membuatkan saya lawas je membuang bila time mengandung dan berpantang....

dan ni sedikit info mengenai sakit kerapuhan tulang atau dipanggil osteoporosis:

Osteoporosis adalah satu keadaan kehilangan tisu tulang, mengakibatkan tulang-tulang rapuh dan mudah patah. Ia biasa berlaku di kalangan mereka yang meningkat usia dan golongan wanita berikutan menopaus, bila badan tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu tulang yang lama dengan tisu baru yang lebih sihat. Apabila usia meningkat, anda juga akan mengalami kekurangan jumlah tisu-tisu tulang, menyebabkan tulang menipis. Tulang akan mudah jadi rapuh dan mudah patah, terutamanya tulang belakang, pergelangan tangan dan tulang pinggul.

Tulang adalah tisu hidup yang membaiki sendiri secara berterusan. Ia terdiri dari bahagian luar yang keras, mengandungi jaringan kolagen ( serat elastik yang kuat ) bahan mineral salur darah dan sum-sum tulang. Tulang yang sihat biasanya amat padat dan ruangan di antara tulang adalah kecil.Dalam kes osteoporosis, ruangan adalah besar, menjadikan tulang lemah dan kurang elastik.Perubahan pada paras hormon boleh memberi kesan ke atas kekuatan tulang. Sebagai contoh, hormon estrogen bagi wanita boleh mencegah osteoporosis. Selepas menopos, paras estrogen menurun, menyebabkan tulang menipis dengan cepat. Osteoporosis lebih kerap berlaku dan boleh menjadi lebih teruk.

Tanda dan Gejala

Osteoporosis mengambil masa beberapa tahun untuk berkembang. Gejala pada mulanya tidak begitu ketara pada peringkat awal dan boleh mengambil beberapa bulan dan tahun untuk muncul.Tanda osteoporosis termasuklah sakit sendi, sukar untuk berdiri lurus atau duduk atau kepatahan tulang tanpa hentaman atau hentakan. Apabila tulang menjadi nipis (rendah dalam jisim tulang) , perpecahan tulang pergelangan tangan, tulang pinggul atau tulang spinal (vertebra) lebih senang patah. Batuk atau bersin mungkin menyebabkan patah tulang dada (rib) atau berpotensi untuk tulang belakang reput.

Kepatahan tulang dalam usia lanjut boleh menjadi serius, kerana tulang tidak boleh membaiki diri sendiri dengan berkesan. Ini boleh menyebabkan kepada artritis dan mungkin menyebabkan kecacatan. Artikel tambahan:Masih belum terlambat untuk menyelamatkan masa depan anda walaupun anda sudah melebihi usia 30 tahun. Anggap tulang anda seperti akaun bank dan kalsium sebagai 'duit' yang disimpan di dalamnya. Tulang anda menyerap kalsium paling banyak sebelum umur 18 tahun dan inilah masanya akaun bank tulang anda akan mengumpulkan simpanan terbanyak. Lagi banyak anda simpan, lagi banyak anda akan ada apabila semakin tua.

sumber : Utusan Online - mama ceri...

dan sekarang memang masa yang amat sesuai bagi anda yang nak jaga kesihatan gigi,sendi dan tulang...PROMOSI ostematrix shaklee...Beli 6 percuma 1....



Boleh dapatkan dari saya :


Mommy Uwais [Liza]
Shaklee Independent Distributor [ID No : 971484]
011-19950152| 0139203530|lizasmktls@gmail.com




Comments

Popular posts from this blog

7 SEBAB UTAMA LETIH DAN PENAT BERPANJANGAN

Makan Vitamin masih tak berkesan-Kenapa Ya?

Jom berNutriWhite