Hb rendah dan Set hamil shaklee ...

Assalamualaikum...dan selamat malam semua...sambil2 mengikuti kelas online yang sgt2 menarik...topik malam ni..hb rendah dan risikonya terhadap bayi..sharing is caring ♥

Malam ni saya akan share analogi konsep hemoglobin, iron dan oksigen dan kepentingannya terutamanya untuk ibu hamil seperti saya.

Anggap globin=basikal,
hemo=bakul basikal,
oksigen=kuih

Liza nak hantar kuih kepada azna. Liza perlu ada basikal lengkap. Basikal yang lengkap adalah basikal yang ada bakul. Bolehlah liza letak kuih dalam bakul. Jadi mudahlah liza nak bawa basikal dan kuih pun takde risiko terjatuh. Kuih akhirnya sampai kepada and dengan selamat.

Dalam sistem badan,

Ibu hamil nak hantar oksigen kepada baby. Ibu hamil perlu hemoglobin sihat(basikal ada bakul). Heme(bakul) akan pegang oksigen(kuih). Jadi globin(basikal) akan bawak oksigen yang dipegang oleh heme kepada baby dengan selamat.


Hemoglobin sihat perlu berbentuk camni.
4 ketul globin(dibina dari protein) dan diisi oleh 4 ketul heme(dibina dari iron).
Apa yang berlaku jika ibu hamil kurang heme, kurang globin?

Ibu hamil tidak boleh membina hemoglobin sihat. Kesannya, penghantaran oksigen kepada baby jadi lambat dan tidak efficient lalu bagi kesan kepada perkembangan baby.

Jadi ibu hamil perlu faham kalau pegi check up then doc kata "Awak ada masalah hb low ni", anda tidak boleh pandang remeh masalah ini.

Hb low berlaku apabila ibu hamil mempunyai kurang hemoglobin sihat di dalam badan. Ini akan bagi risiko kepada baby dan juga ibu hamil sendiri.

Apakah risiko masalah low hb?

Kepada Ibu :

-Keguguran
-Bersalin awal
-Anemia
-Kematian janin dalam kandungan
-Tumpah darah semasa dan selepas bersalin


Kepada Janin :

-Kurang berat ketika lahir (kurang 2.5kg)
-Kelahiran pramatang
-Lemas semasa lahir
-Pertumbuhan terbantut


Bagaimana nak elakkan masalah low hb?

Ibu hamil perlu bekalan PROTEIN, IRON yang mencukupi. Protein sangat diperlukan untuk membina globin(basikal). Iron pula penting untuk bina heme(bakul basikal). Bila ada dua2, baru terbentuk hemoglobin sihat dapat berfungsi dengan sempurna.

Jadi saya sentuh sedikit kenapa Set Hamil Shaklee ada ESP dan Vitalea +(B complex dan Vita C)

ESP adalah sumber protein, penting untuk membantu membina globin.Vitalea pula kaya dengan sumber iron diperlukan untuk membina heme.Sebab itu lah saya sangat cadangkan ibu hamil terutamanya yang mempunyai masalah low hb wajib mengambil ESP dan Vitalea, kerana kombinasi supplement ini sangat membantu dalam membentuk hemoglobin sihat.

~Ada basikal je, tapi takde bakul, susah jugak kan nak angkut barang. So pastikan dua-dua ada baru sempurna~

perkongsian yg sangat menarik bagi saya yg dahagakan ilmu...hhihii...jom sama2 kongsi ilmu tentang kehamilan...sekarang saya dah 26 minggu..semoga semuanya selamat..apa yang penting memang saya amalkan set bersalin shaklee...Jadi tak risau lagi tentang bakul dan basikal..:)


Liza 0139203530
sid 971484

Comments

Popular posts from this blog

7 SEBAB UTAMA LETIH DAN PENAT BERPANJANGAN

Makan Vitamin masih tak berkesan-Kenapa Ya?

Jom berNutriWhite